Algemeen

Algemeen

Op deze pagina vind je allerhande informatie over algemene zaken die met motorrijden te maken hebben. Op deze pagina ga ik in op het kiezen van de juiste motor, motorkleding, accessoires, rijbewijs, verzekeringen en nog veel meer zaken.

Hoe ik kies ik de juiste motorfiets

Voor iemand die al langer motor rijdt is het gemakkelijker om een nieuwe motor te kopen. Meestal weet je wel wat je als volgende motor wil aanschaffen. Aan de hand van je huidige motor weet je al of je een zelfde motor wil of juist niet. Vaak heb je dan ook al eens op verschillende andere motorfietsen gereden en weet je meer wat je wil, maar dan nog kan het lastig zijn. Het is verstandig om elke kans te benutten om op een andermans motor te rijden. Zo kun je pas echt merken wat de verschillen zijn. let wel op dat je goed verzekerd bent, zodat je bij een eventueel ongeval de schade kan betalen.

Degene die net het motorrijbewijs behaald heeft het vaak wat lastiger. Je hebt immers alleen op de lesmotor gereden. Toch zijn er veel mensen die het motorrijbewijs halen om een specifieke motor te rijden. Zo heb je mensen die een chopper of Harley cool vinden en daarom eigenlijk het rijbewijs halen.

voorbeeld van een BMW motor

Motorbladen en websites

Een andere mogelijkheid om je te oriënteren voor een nieuwe motor is lezen. Zo heb je motorbladen die veelal nieuwe, maar soms ook oudere motoren testen. Deze test resultaten kun je gebruiken om te overwegen welk type je het meest aansluit op jouw wensen. Naast motorbladen heb je uiteraard ook gerenommeerde websites. Op het internet kun je veel vinden, maar als je inspiratie zoekt of als je een weg opgeholpen wil worden dan zou ik toch kiezen voor motorbladen.

Motorbeurs

Je kunt ook een motorbeurs bezoeken. Hier kun je vrijblijvend met motorhandelaren praten. Deze handelaren willen natuurlijk maar een ding en dat is omzet genereren, maar meestal geven ze toch wel goed advies. Het bezoeken van een motorbeurs is sowieso aan te raden. Niet alleen voor beginnende maar ook de gevorderde. Je komt hier veel nieuwe dingen tegen die je op weg kunnen helpen bij het maken van de juiste keuze. Niet alleen voor een nieuwe motor, maar ook voor accessoires en andere zaken, zoals een verzekering etc. Maar dat even ter zijde. Op een motorbeurs kun je ook met ander bezoekers praten. Daar kun je ook veel van opsteken.

motorbladen

Motorzaak

Een andere manier om je te oriënteren is om een motorzaak te bezoeken. De verkoper kan je dan adviseren en als je een aantal modellen hebt gekozen kun je proefritten maken.

Budget

De keuzes die je hebt zijn sterk afhankelijk van je budget. Is je budget laag dan kun je kiezen voor een tweedehands motorfiets. Voor de beginnende motorrijder is dit misschien ook wel de beste keuze. Even een tijdje ervaring opdoen op een oudje en dan verder kijken naar een nieuwe. Heb je een flink budget zorg er dan voor dat je echt weet wat je wil. Het zou zonde zijn als je je geld uitgeeft aan een (te) dure motor en dan achteraf flink geld verliest.

geldkist

Tweedehands motorfiets

Op vandaag de dag is het gemakkelijk om een tweedehands motorfiets te kopen dan vroeger. Op vandaag staat heel het internet vol met tweedehands motoren. Het voordeel is dat je meestal al redelijk goed weet wat je eventueel gaat kopen als je een motorfiets gaat bezichtigen dan vroeger. Toen moest je het hebben van een beknopte advertentie en een telefoontje. Je ging dus een motorfiets bekijken die je nog niet had gezien. Nu zijn er tig van online marktplaatsen waar je advertenties van motorfietsen kunt vinden. De advertenties zijn vaak ook uitgebreid beschreven en er staan vaak ook enkele foto’s bij.

Voor welk doel wil ik mijn motor gebruiken?

Wat je je zeker moet afvragen is; wat is mijn doel met de motorfiets? Wil ik gaan toeren, reizen of wil ik juist offroad gaan rijden. Misschien wil je de motor wel gaan gebruiken voor woon-werk verkeer. Kijk dat zijn vragen die enkel jijzelf kunt beantwoorden. Zet ze eventueel ook op papier. Hieronder vind je een lijstje met de verschillende motorfiets modellen.

  • Motorscooter
  • Toermotor
  • Chopper
  • Customs
  • Naked bike
  • Sportmotor
  • Allroad
  • Oldtimers

Uiteraard zijn er nog veel meer classificaties, maar die vallen meestal onder de bovengenoemde modellen. Een café racer valt bijvoorbeeld onder customs, maar je moet het een beetje in grote lijnen zien anders zie je door de bomen het bos niet meer.

Wat past bij mijn postuur?

De bouw van je lichaam is ook belangrijk bij het maken van de juiste keuze. Als je veel overgewicht hebt dan moet je sowieso een sterke motor hebben. Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar stel je hebt een dikke buik. Dan is een racer niet altijd handig, vanwege de zithouding. Je buik hangt dan als het ware op de tank. Verder is lengte ook belangrijk. Iemand die niet zo heel erg groot is kan niet op alle motoren rijden. Uiteraard kom je al snel tot de conclusie welke motor in dit opzicht wel en niet bij je past, maar ik moet het toch even gezegd hebben.

Waarop moet ik letten bij het kopen van een tweedehands motor?

In dit hoofdstuk maak ik me er even gemakkelijk vanaf, want voor tips waarop je moet letten bij de aanschaf van een motor gebruik ik onderstaande video van Melvin:

Melvin legt in deze video in begrijpelijke taal uit hoe je zelf (als leek) de technische staat van een motorfiets kunt beoordelen. Dit is erg handig als je een tweedehands motor gaat kopen. Je weet immers nooit met wie je te maken hebt. Er zijn mensen die eerlijk zijn over hetgeen ze verkopen en er zijn mensen die eerlijk proberen over te komen en die allerhande mankementen verzwijgen. Daarnaast kun je bepaalde delen die in mindere toestand zijn gebruiken als reden om de prijs te verlagen. Op startermotor.nl kun je ook een checklist vinden waar je op moet letten bij het kopen van een tweedehands motor.

Als laatste de bijrijder

Wil jij wel eens een bijrijder meenemen? Dit is iets waar veel mensen niet altijd over nadenken. Als je met je partner of mijn part een vriend af en toe op reis wil of iets dergelijks dan zul je hier toch rekening mee moeten houden. Hier hoef ik verder niet op in te gaan, maar ik wil het toch even gezegd hebben.

Wil je echt je partner telkens meenemen dan zou je kunnen overwegen om een trike te nemen of misschien wel een motor met een zijspan. Een zijspan kan vaak gemakkelijk op en af gemonteerd worden. Dat vergeten mensen vaak. Als je ruimte en budget hebt kan het de moeite waard zijn om hier een naar te kijken.

De juiste motorkleding

Je hebt het motorrijbewijs in het strenge Nederland behaald. Dit komt de veiligheid op de weg voor anderen, maar met name voor jezelf ten goede. Zeker omdat je als motorrijder heel kwetsbaar bent ten opzichte van een auto. Hoe goed je ook bent met motorrijden je zult altijd goede beschermende kleding moeten dragen. Tenminste als je jezelf goed wil beschermen. Daar ga ik dan maar even vanuit. Denk eraan het ligt namelijk niet altijd aan jezelf dat je een ongeluk krijgt. Andere weggebruikers zijn vaak de veroorzaker van een ongeluk. Tip: let vooral buiten het seizoen extra goed op in het verkeer. Andere medeweggebruikers zijn (nog) niet gewend aan motorverkeer.

Daarnaast kan er altijd iets gebeuren met motor dat je niet van te voren had kunnen voorzien. Zo kun je een klapband krijgen of kan de motor vastlopen. Om dit soort dingen te voorkomen is het verstandig te motorfiets goed te onderhouden, maar dan nog kan het gebeuren. Doe je dat niet dan heb je er hopelijk goed over nagedacht en aanvaardt je de risico’s. Ook kan er bijvoorbeeld olie op de weg liggen op plaatsen in een bocht waar jij het niet verwacht. Als je dan onderuit gaat dan is het toch wel fijn om goed beschermt te zijn.

Daarnaast beschermt veilige motorkleding tegen weersinvloeden. Een vizier op een helm beschermt je tegen de wind en ook tegen insecten.

De uitrusting

Hieronder vind je een opsomming van de uitrusting van een motorrijder

  • Motorhelm
  • Motorbril of vizier
  • Motorjas
  • Motorbroek
  • Motorhandschoenen
  • Motorlaarzen
  • Reflectievest
  • Eventueel een regenpak

oud motorpak leer

De helm

Het belangrijkste van de uitrusting is de motorhelm. Je hoofd is namelijk het kwetsbaarste deel van je lichaam en dit moet goed beschermt worden.

Koop altijd een helm met het ECE-keurmerk. Dan weet je zeker dat deze volgens de ECE 22.05 norm is gekeurd. Laat je voorlichten door een verkoper of doe goed onderzoek op het internet. Een helm moet in Europa ten alle tijden aan de ECE-veiligheidsnorm voldoen. Als de helm dit keurmerk heeft dan is deze veilig bevonden in de Europese unie en in Groot-Brittannië. Als een helm het ECE keurmerk heeft dan is het in een land binnen de Europese unie of Groot-Brittannië gekeurd. In welk land dat is kun je zien aan de E code. Bijvoorbeeld”: E1 staat voor Duitsland en E4 staat voor Nederland.

Hoe kun je zien dan een helm ECE gekeurd is?

Door aan de achterkant van de helmriem te kijken. Hier moet een label geplaatst zijn met de ECE gegevens.

Er zitten enorme prijsverschillen tussen motorhelmen en persoonlijk ben ik van mening dat een helm van 50 euro minder goed is dan een helm van enkele honderden euro’s. Je betaald natuurlijk voor design, merk etc. maar toch heb ik liever een iets duurdere helm.

eight bal motor helm

Hoe weet ik of een motorhelm mij past?

Als je naar een motorzaak gaat dan kun je helmen passen, maar stel dat je deze online wil kopen. Dan moet je toch even gaan meten. Zelf adviseer ik om een helm te kopen bij een motorzaak. Een helm is heel belangrijk en deze moet goed passen. Een vuistregel is dat je de vingers van je vlakke hand net tussen je voorhoofd en de helm moet passen. Als dat niet het geval is dan is de helm te groot of te klein. Verder is het uiteraard een zaak van zelf bepalen of een helm lekker zit. Zit te strak of te los dan zul je dit vanzelf merken. Verder is het natuurlijk ook zo dat het riempje onder kin goed moet passen.

Hieronder vindt je een tabel die je kunt gebruiken om de grootte van de maat van de helm te bepalen. Om dit te bepalen moet je beginnen met het meten van de omvang van je hoofd. Die doe je door het breedste gedeelte van je hoofd te meten. Dit is meestal net boven je oren. Gebruik hiervoor een meetlint met centimeters.

  • 48-50 cm – XXXS
  • 51-52 cm –  XXS
  • 53-54 cm –  XS
  • 55-56 cm –  S
  • 57-58 cm –  M
  • 59-60 cm –  L
  • 61-62 cm –  XL
  • 63-64 cm –  XXL

Leer of textiel?

Er is veel keuze uit kleding. Je kunt kleding kopen dat gemaakt is van leer, maar ook van textiel en hierin heb je tig varianten. Zo kun je een losse jas en broek kopen, maar ook een compleet pak dat uit een stuk is. Ieder heeft zijn eigen voorkeur. Het is lastig om aan te geven wat veiliger is. Meestal hangt de kwaliteit af van wat voor materiaal de fabrikant gebruikt. Hierin moet jezelf een keuze maken. Op een racer wordt vaker een pak uit een stuk gebruikt terwijl op een chopper men meestal een losse broek en jas gebruikt. Vaak ook alleen een motorjas en een spijkerbroek.

Voor extra bescherming kun je vaak protectors bij kopen die in de jas of broek passen. Soms worden ze ook standaard bijgeleverd of zijn ze gewoonweg verwerkt in de kleding.

De meeste motorkleding is waterdicht, althans als je goede motorkleding koopt. Bij de betere kleding zit er ook een waterdicht membraan in voor de ventilatie. Als echt je zeker wil zijn dat je niet nat wordt kun je of wel schuilen of je koopt een regenpak dat over je motorkleding past. De grootte van je regenpal is belangrijk omdat motorkleding vaak een stuk dikker is dan normale kleding. Dus let hier op.

Andere zaken die je je moet afvragen als je motorkleding wil kopen, zijn:

  • Heeft deze naast een ritsen ook een flappen met klittenband?
  • Zitten er waterdichte zakken in de jas?
  • Zit er een waterdichte pocket in voor je mobieltje?
  • Heeft de kleding riemen?
  • Kan de jas aan de broek worden bevestigd?
  • Zitten er reflecterende elementen op de jas en/of broek?

Deze vragen zijn handig om te begrijpen wat voor eigenschappen motorkleding heeft. Tevens kun je meteen voor jezelf beslissen of je sommige dingen juist wel of niet als eigenschap wil hebben in je motorkleding.

Voor extra comfort kun je kiezen voor een vest met verwarming. Zo zijn er nog veel meer opties. Lees vooral veel over kleding en praat met andere motorrijders.

leer

Handschoenen

Je zult het wel geloven, maar bij motorhandschoenen heb je ook enorm veel keuze. Typerend voor motorhandschoenen is dat ze meestal protectors bij de knokkels en de vingers. Vaak worden ze ook voorgevormd en zijn ze gevoerd voor extra comfort. Ook kun je ze in leer en/of textiel krijgen. Beide varianten kunnen hele goede bescherming voor je handen bieden. De laatste jaren zie je ook steeds meer verwarmde handschoenen op de markt komen. Door de technologische vooruitgang is dit nu goed mogelijk om enkele uren met enkel een accu je handen te verwarmen.

Laarzen

Laarzen zijn meestal gemaakt van leer en kunnen behoorlijk prijzig zijn. Het meest belangrijke is dat ze goed zitten en goed beschermen. Een laars die te strak zit kan ervoor zorgen dat je voet gaat slapen en dat is niet wenselijk tijdens het rijden. Koop altijd laarzen in een motorwinkel en laat je goed adviseren.

Tot slot over kleding

Het meest belangrijke aan kleding is dat het je goed beschermt tijdens een aanrijding en tegen weer en wind. Secundair maar zeker niet onbelangrijk is dat de kleding lekker zit. Als laatste zou je moeten kijken naar de stijl. Alhoewel de meesten van ons dit misschien wel het belangrijkst vinden is dit juist minder belangrijk. Wel zou ik adviseren om op zijn minst kleding te kopen wat bij het type motor past. Zo koopt een Harley rijder meestal biker kleding. Wat dat is kun je misschien later op mijn blog lezen of gewoon even Googlen.

De juiste bagage aanschaffen

De juiste bagage aanschaffen is misschien nog wel complexer dan het kopen van kleding. Het begint al bij je motor. Je moet jezelf eerst afvragen wat je doel ook alweer was met je motor? Als je veel reist en kampeert heb je meer bagageruimte nodig dan dat je af en toe een blokje om gaat. Daarnaast moet je je afvragen wat voor bagagekoffers, tassen etc kunnen er op je motor geplaatst worden? Sommige motorfietsen kunnen heel handig uitgerust worden met koffers en tassen. Dit zijn vaak toermotoren. Maar als je een racer hebt dan wordt je opeens beperkt tot een tanktas, rugzak en misschien een tas achterop. Ook hier geldt weer dat je goed moet nadenken over de mogelijkheden en dat je je moet laten adviseren door kenners. Meestal kom je dan weer bij een kennis uit die hier meer over weet of gewoonweg weer naar de motorzaak moet gaan om advies in te winnen.

Tot slot

Ik hoop dat je van deze pagina wat opgestoken hebt. De informatie kan gebruikt worden al leidraad om bepaalde keuzes te maken als motorrijder. De meeste informatie is bedoeld om de beginnende motorrijder op weg te helpen. Op mijn blog zal ik verder ingaan op specifieke zaken. Als je vragen hebt kun je die altijd stellen door contact op te nemen.