Een goede motorrijschool kiezen

Vaak wordt mij gevraagd naar het motorrijbewijs. Niet alleen door de politie, wat overigens niet zo vaak voorkomt hoor, maar meestal door mensen die ook motor willen gaan rijden. Dit is natuurlijk ook op een andere manier bedoelt.

Ze willen weten hoe duur het is en wat een goede rijschool is? Ook willen ze vaak weten “hoe moeilijk het is” en “hoeveel lessen je nodig hebt”.

Deze laatste twee vragen kan ik gemakkelijk beantwoorden: het ligt aan je skills. Met andere woorden hoe goed ligt motorrijden je en heb je al ervaring met gemotoriseerde tweewielers? Hoe beter motorrijden je ligt hoe gemakkelijker je door de cursus heen komt.

Om de andere vragen te beantwoorden schijf ik dit uitgebreid artikeltje. Dus lees gerust verder als wil weten hoe je op een goede manier aan rijbewijs A komt.

Allereerst 2 belangrijke punten die je moet weten, voordat je gaat zoeken!

Voordat je überhaupt gaat zoeken naar een motorrijschool voor het behalen van het felbegeerde A rijbewijs moet je een tweetal zaken goed in je hoofd knopen.

Allereerst: alle rijscholen dienen zich aan de wettelijke regels te houden, maar je hebt zoals met alles goeie en minder goeie rijscholen.

Als tweede is het belangrijkste om te weten dat goedkoop niet altijd het beste is.

Je kent de uitspraak wel goedkoop is duurkoop. Dat geldt niet voor alles, maar voor motorrijscholen is dat vaak wel zo.

Immers als ze voor minder geld werken dan moet er ergens op bespaart worden. Dat gaat ten koste van de kwaliteit. Kwaliteit is dan ook het belangrijkste, want als je een of meerdere malen zakt dan zul je veel geld kwijt zijn aan de examenkosten.

Als €100 of misschien meer uitgeeft en je hebt een goede opleiding genoten en niet te vergeten je bent bij het eerste examen geslaagd dan heb je toch wel waar voor je geld gehad, niet?! Daarnaast ben je dan ook nog eens goedkoper uit, omdat je niet nogmaals examenkosten hoeft te betalen.

Ook hoef je geen vrije dag op te nemen. Daar heb je uiteindelijk ook voor gewerkt, niet?! Een vrije dag is niet gratis. Dat vergeten mensen vaak.

Als je die twee punten in je hoofd hebt geknoopt ben je goed voorbereid en kun je gaan zoeken.

Maar hoe bepaal je nu wat een goede rijschool is?

Als je geen andere motorrijders kent die je een rijschool kunnen adviseren dan kun je de volgende zaken beoordelen:

Een rijschool die met meer dan 2 cursisten rijdt is in mijn ogen geen goede rijschool. Die proberen de tijd zo goed als mogelijk te benutten, maar niet om jouw goed motor te leren rijden, maar om in minder tijd meer te verdienen. Zij zullen vaak een goedkoper tarief hebben, maar in dit geval leer je minder binnen de tijd. Er is gewoon te weinig aandacht voor jou.

Omdat cursussen op de openbare weg plaatsvinden kom je ze regelmatig tegen. Meestal rijdt de instructeur achter de motor-cursisten met een auto. Je kunt dan ook gemakkelijk waarnemen hoeveel cursisten deelnemen aan het rijuurtje. Dus let daar een beetje op! Soms echter rijdt de instructeur ook op een motor. Dan is er geen lesauto in het spel, maar zie je in de meeste gevallen alleen 2 of 3 lesmotoren. De tweede of de derde is dan de rijinstructeur. Dit kun je meestal niet zien aan de motor of de bestuurder, maar als je geen lesauto ziet dan ga er maar vanuit dat hij bij de motorrijders zit.

Dit is overigens een goed teken!

Ook als iemand je een rijschool heeft geadviseerd dan is het wijs om toch even het slagingspercentage te bekijken van het betreffende bedrijf. Dit kun doen door op de website van het  CBR op naam van de rijschool het slagingspercentage op te zoeken. Later meer over het slagingspercentage!

lesmotor Jawa 1949

De instructeur toert mee met een bike… dat is een goed teken!

Zelf heb ik les gehad van instructeurs die zelf ook altijd op de motor meerijden. Het zijn gepassioneerde motorrijders en dat komt in alles terug. Ze rijden zelfs op de motor als het regent. Ook geven ze zelf theorie lessen gecombineerd met mooie verhalen en praktische voorbeelden. Dus een praktijk man die de theorie uitlegt dat vind ik helemaal te gek! Naar mijn ervaring kunnen mensen uit de praktijk vaak beter uitleggen. Op voorwaarde dat ze wel een beetje les kunnen geven, want anders werkt het ook niet.

Als de instructeur een gepassioneerde motorrijder is dan dan geeft die les met een motor en dat is een goed teken, want de kans dat die jou goed leert rijden is groter. Zeker als je bijzondere verrichtingen gaat oefenen is het belangrijk dat de instructeur de oefeningen voor kan doen met zijn eigen motor. Een motor wisselen duurt alleen maar langer.

Ok, maar je ziet nooit lesmotors op de weg en je kent niemand die je kan adviseren. Wat nu?

Nou je kunt natuurlijk elke regionale rijschool afgaan en hun salespitch aanhoren, maar dat geeft je nog geen goed inzicht over hoe goed ze zijn. Als je dat toch doet vraag dan ook of ze sololessen geven en of de instructeur ook meerijdt op een motor. Vraag en zoek ook naar andere voordelen. Misschien geven ze wel iets weg waar je iets aan hebt. Misschien wel een korting op het examen of iets dergelijks.

Nogmaals ga niet alleen op de prijs af. Dit mag weliswaar meegewogen worden, wie doet dat niet, maar zorg ervoor dat het niet de doorslaggevende factor is.

Gelukkig hebben we op vandaag de dag ook het internet. Daar kun je veel informatie vandaan halen, zoals bijvoorbeeld dit artikel dat je nu leest met tips over hoe je een goede motorrijschool kiest.

Je moet wel even weten hoe je dit aanpakt. Je kunt namelijk pragmatisch te werk gaan om te achterhalen wie de beste rijschool is.

Lees hieronder hoe?

Om via het internet een rijschool te kiezen zonder mond-tot-mond advies van andere mensen moet je eerst alle regionale rijscholen in kaart brengen die motorrijopleidingen aanbieden. Nagenoeg alle rijscholen hebben een website dus dat moet geen probleem zijn.

Zoek in Google bv. op Motorrijschool Zwolle.

In mijn onderzoek neem ik Zwolle overigens als voorbeeld.

Maak een digitaal lijstje met alle namen en ook websiteadressen (domeinnamen) van de rijscholen.

Zelf gebruik ik Microsoft Excel, maar je kunt ook een spreadsheet gebruiken van Google. In spreadsheets kun je namelijk gemakkelijk lijstjes maken en aanvullende informatie in kolommen ernaast plaatsen. Ook zijn er nog andere spreadsheet programma’s, zoals open Apache Open Office en LibreOffice calc. Als je geen spreadsheet wil of kan gebruiken dan kun je ook wordpad of zelfs een simpele tekst verwerker gebruiken, maar dan is het wel lastiger om hetgeen te doen wat ik hieronder beschrijf.

Vind en lees beoordelingen van de rijscholen!

Omdat de meeste lokale rijscholen een lokale vermelding hebben in Google mijnbedrijf kunnen mensen beoordelingen achterlaten. Deze kun je lezen, maar ook het aantal sterren kun je dan zien. Hoe meer sterren hoe beter. Ditzelfde doe je ook voor Facebook. In de Facebook vermelding van een rijschool in Google kun je gemakkelijk de Facebook beoordelingsscore zien . Als voorbeeld neem ik rijschool motordrome.

beoordeling rijschool google

Voer dit in Google in “rijschool Zwolle motodrome Facebook”. Je krijgt nu de Facebook vermelding te zien in Google met de beoordelingsscore. Dit is gemakkelijker en hoef je niet door te klikken naar Facebook. Zoals je in de onderstaande vermelding ziet scoort motordrome 4.9 van 5 sterren uit 40 stemmen.

facebook beoordeling

Soms geeft Google ook in de lokale vermelding ook de reviews van andere websites weer, zoals Facebook of de Telefoongids:

voorbeeld-reviews-van-derden

Als je tijd hebt lees dan de beoordelingen. Zo krijg je een beeld van hoe het eraan toegaat bij bepaalde rijscholen.

De scores zijn vaak beter in Facebook dan in Google. Dit komt omdat Facebook minder anoniem is waardoor mensen vaak minder kritisch durven te zijn.

Bij Google zie je door de anonimiteit dat men enorm kritisch. Zelfs onbeschoft. Soms beoordelen mensen ook bedrijven via Google waar ze nog nooit iets mee te maken hebben gehad. Dit komt echt regelmatig voor. Probeer dan ook de cijfers goed te interpreteren.

Nu dat je de beoordelingen hebt ga je ze in je lijstje erbij plaatsen. Zie hieronder een screenshot van hoe ik dat gedaan heb voor rijscholen in Zwolle:

motorrijscholen-vergelijking-sheet

Als je wil kun je deze rijscholen vergelijkingssheet downloaden

De prijs

De prijs speelt nog altijd een rol. Bezoek elke website van de rijschool uit je lijstje en zoek naar de prijs. Ik heb naar de prijs per uur gezocht. Later als ik enkele rijscholen heb geselecteerd kijk ik naar de kosten van de theorieopleiding en ook naar de examenkosten etc.

De prijs per uur plaats je ook in je lijstje. Als ze per 2 uur rekenen dan deel je het bedrag door twee. Meestal zijn de prijzen inclusief btw, maar let daar wel op.

Als ze enkel pakketten leveren dan wordt het lastiger. Je moet je wel voorstellen dan pakketten niet per se beter zijn voor jou. Vaak is het niet erg veel goedkoper, maar wil de rijschool je aan je binden.

Het slagingspercentage van de motorrijschool moet hoog zijn!!!

Het slagingspercentage van de rijschool moet uiteraard enorm hoog zijn. Hoe hoger deze is hoe beter de rijschool, toch? Ja zonder twijfel is dat het geval. Want dit is de graadmeter om te meten hoe goed een rijschool is.

Hoe doe je dit? Lees onder afbeelding verder…

CBR slagingspercentage

Dit is heel gemakkelijk om te doen. Je gaat naar de rijschoolzoeker van CBR en voert hier de plaats, voertuig en de sorteertype in. Bij de laatste kies is “slagingspercentage hoog”, want ik wil de beste rijscholen uit Zwolle zien. Let op er zijn twee type voertuigen die je kunt kiezen, motor voertuigbeheersing en motor verkeersdeelname. Er zijn namelijk twee examenonderdelen die je moet behalen.

Het percentage wordt berekend door het aantal examens te delen door de keren dat iemand de eerste keer is geslaagd.

Let op dat je niet een rijschool als goed beoordeelt die maar 1 of enkele examens op naam heeft en hoog scoren. Dat wil niet zeggen dat ze slecht zijn, maar het is geen zekerheidje. Ook moeten ze op beide vlakken hoog scoren. Als ze bij een van de percentages laag scoren dan valt die af.

Per type examen plaats je de slagingspercentage en het aantal examens in je overzichtje.

Nu heb je een duidelijk overzicht van de scores van de motorrijscholen en kun je gaan kijken wie het hoogste scoort.

Kosten solorijlessen hoger, maar wat zijn de voordelen?

De kosten voor een solorijles op de motor is hoger dan dat je met meerdere cursisten tegelijkertijd les krijgt. Dat komt omdat de rijschool met meerdere cursisten meer omzet heeft per uur. Solo rijden is daardoor dus duurder.

De meerkosten zijn verschillend per rijschool. Dit varieert tussen €7,50 en €20 per rijles.

De keuze om voor solorijles te kiezen is echter wel goed. Je krijgt meer aandacht van de instructeur en daardoor leer je sneller. Je hebt dan ook minder lessen nodig. Ook kun je een betere band opbouwen met de instructeur. Dat is ook niet slecht. Zeker voor iemand die meer aandacht nodig heeft is een solorijles beter. Zo zijn er nog meer voordelen te bedenken, maar goed je hebt nu genoeg informatie om te beoordelen of je solo lessen wil of niet.

Bekijk bij de elke motorrijschool of ze sololessen aanbieden en wat de meerkosten zijn. Plaats dit ook in je overzicht. Zo kun je zien wat het kosten verschil is tussen de door jou geselecteerde kandidaten.

Wat is een motorrijlespakket en wat win ik erbij

Een rijlespakket bestaat uit meerdere lessen. De meeste aanbieders bieden meerdere pakketten aan die na de intake worden geadviseerd. Sommige mensen hebben een pakket nodig met minder rijlessen en andere juist weer met meer rijlessen. Het mag duidelijk zijn dat pakketten met veel lessen duurder zijn.

Rijscholen bieden dit aan om jou te binden aan hun. Dat doen ze omdat er genoeg mensen zijn die ofwel stoppen met de cursus of eerder klaar zijn voor het examen, waardoor ze minder lessen verkopen.

Vaak geven ze ook voordelen als je een motorrijlespakket neemt. Soms krijg je korting op het examen.

Het is wel mogelijk om op deze manier geld te verdienen, maar je kunt niet zo gemakkelijk overstappen. Ook kan de rijschool tegenvallen. Zelfs als het een goede rijschool is kan het zijn dat de rijinstructeur je niet ligt. Dat heb ik zelf ook meegemaakt. Hierover later meer.

Je kunt het voordeel ook gemakkelijk berekenen: Vermenigvuldig het aantal lessen uit het pakket met de kosten van een losse (solo)rijles. Tel daar de examenkosten bij op. Het totaal van deze berekening minus de kosten van het pakket is het verschil.

Als dit verschil volgens jou groot is dan kun je overwegen om een rijlespakket te nemen. Zeker als je ook denkt alle lessen nodig te hebben.

Veel mensen betalen liever in een keer het pakket, zodat ze er vanaf zijn. Ze doen dit meestal als ze het geld over hebben of als ze het bijeen gespaard hebben. Dit kan ook een overweging zijn voor jou om een lespakket te nemen. Hiervoor moet je uiteraard bij jezelf ten rade gaan.

Nu weet je wat de kosten zijn en hoe je een goede rijschool voor motoropleidingen kiest. Alles staat als het goed is in je lijst en kun beginnen met het benaderen van de door jou geselecteerde rijscholen.

Voor mensen die in een keer willen weten wat het motorrijbewijs gemiddeld kost die kan hieronder verder lezen. Dit is geen accurate berekening en gaat uit van een gemiddeld persoon. Met andere woorden iemand die gewoon normaal de cursus doorloopt.

Wat zijn de gemiddelde kosten voor het behalen van het motorrijbewijs?

Zoals reeds gezegd is dit lastig om te zeggen. Als je zelf grondig onderzoek hebt gedaan naar een goede rijschool en je denkt dat je iemand bent die normaal door de cursus heenloopt dan zal de berekening hieronder redelijk dicht bij de kosten komen die jij maakt.

Alle prijzen zijn gemiddeld genomen:

  • Proefles op de motor: €50
  • Gemiddeld 20 motorrijlessen á €45: €900
  • Examen motorvoertuigbeheersing (AVB): €150
  • Examen Motorverkeersdeelname (AVD): €275

Totaal kosten: €1375

Bovenstaande is echt puur op gemiddeldes gebaseerd. Sommige mensen zijn minder kwijt en andere een stuk meer. Er zijn te veel factoren, waarvan dit afhangt en dat heb ik allemaal al beschreven. Maar het is in ieder geval een goede richtlijn.

LET OP: motortheorie cursus en examen kosten zijn hier niet in meegenomen.

Een goed gevoel is ook wat waard

Iets wat vaker vergeten wordt is een goed gevoel bij het maken van een keuze en daarom wil ik het er nog even over hebben. Het is namelijk een van de belangrijkste zaken in je leven: gevoel! We hebben het niet voor niks in ons zitten. Dus moeten we er ook naar luisteren. Alhoewel het reptielenbrein die ons doorgeeft welk gevoel we moeten hebben bij een situatie ons ook op het verkeerde been kan zetten.

Maar toch als het goed voelt dan is het meestal ook goed. Als je een rijschool uit je lijstje hebt gekozen ga dan eens een gesprek aan mij rijschool. Bel of mail ze en maak een afspraak. Je kunt dan ook direct een proefles nemen. Deze kost weliswaar geld, maar je bent niet direct gebonden aan die rijschool. Als het allemaal goed verloopt, zoals de communicatie en de klik met de rijinstructeur en andere werknemers dan heb je hoogstwaarschijnlijk een goede keuze gemaakt.

Als je onzeker iemand bent en je verwacht dat je er langer over doet dan anderen dan is het belangrijk om dit aan te geven tijdens het gesprek. Je moet dan ook een geduldige instructeur hebben. Vraag daar dan gewoon naar. Ze kunnen je dan de meest geduldige instructeur toewijzen :)

Ook als je een proefles neemt is het belangrijk dat degene ook je vaste instructeur wordt. Anders heb je er ook niet veel aan als je later iemand anders krijgt waarmee je geen klik hebt.

Waarom zeg ik dit allemaal. Zelf ben ik van rijschool gewisseld, omdat ik geen goede klik had met de rijinstructeur en het uiteindelijk zelfs uitmondde in een conflict. Eigenlijk was deze rijschool ook mijn tweede keuze, maar omdat ik andere rijbewijzen hier had gehaald heb ik toch voor hun gekozen. later ben ik naar een rijschool gegaan die de focus op motorrijden veel meer hadden liggen.

In principe kwam het erop neer dat ik niet lekker communiceerde met de instructeur. Dit stond me al niet aan, maar ik had pakket waardoor ik niet snel weg kon, althans geen echte reden had om te wisselen. Dit is dan ook een van de nadelen van een rijlespakket.

Op de dag van het conflict had hij sowieso een slechte dag en ik had enkele dingen gedaan die volgens hem niet mochten. Terwijl ik juist dacht goed te handelen in die situatie. Overigens geen gevaarlijke situatie.

De instructeur een andere cursist en ik waren onderweg naar een plek waar bijzondere verrichtingen gingen oefenen. Op de terugweg gingen we door de stad waar de motor van de andere cursist voor een druk stoplicht uitviel. Tussen al het verkeer kreeg de instructeur de motor van de cursist weer moeilijk aan. De instructeur raakte hier enigszins door geïrriteerd.

Op een gegeven moment kwamen we bij een spoorwegovergang. Ik merkte op dat de verbinding via de portofoon niet meer werkte. Dit gaf ik aan bij de instructeur. Hij nam het kastje in handen en verrichte enkele handelingen en vroeg of ik weer iets hoorde, waarop ik zei “nee”. Het werkte namelijk nog steeds niet. Toen gooide hij relatief hard het kastje naar me toe en zei “kijk maar hoe je dat ding aan het werk krijgt”. Vervolgens zei hij dat ik de andere cursist maar moest volgen, want die kon wel nog instructies via de portofoon ontvangen. Intussen was ik wel geïrriteerd geraakt, vanwege zijn gedrag. Achter me stond een auto en daarachter stond de andere cursist en de instructeur met hun motoren.

Inmiddels was de motor van de andere cursist wéér uitgevallen. Toen de spoorwegovergang vrij was en het verkeer weer begon te rijden begon ik te twijfelen wat ik moest doen. In principe kon ik geen kant op en alleen de weg vervolgen of de motor tóch maar zo te plaatsen dat het verkeer met pijn en moeite om mij heen kon rijden en dan alleen als er geen tegemoetkomend verkeer was. Er was namelijk weinig plaats om mij in te halen en met tegenliggend verkeer nagenoeg onmogelijk. Zoals je je kunt voorstellen heeft een drukke overweg meestal een stroom van tegemoetkomend verkeer, nadat de slagbomen weer open gaan.

Ik schatte in dat blijven staan een onveilige situatie zou kunnen creëren. Uiteraard hadden de instructeur en de andere cursist hetzelfde probleem, maar dat wil niet zeggen dat ik in de weg moet blijven staan voor de ongeduldige automobilist die achter mij stond te dringen en mij nota bene al direct probeerde in te halen, terwijl het tegemoetkomende verkeer in een stroom aan kwam. Dat deed hij dus maar niet, omdat het gewoonweg onmogelijk was. Omdat ik bleef staan begon hij gebaren te maken. Ik ving dit op, omdat ik achterom keek naar auto en om de situatie van de rijinstructeur en de cursist te beoordelen.

Ik oordeelde dat ik weinig zou kunnen toevoegen aan het probleem met de motor van de cursist of om de veiligheid te kunnen bevorderen voor hen. Door te blijven staan hield ik de aandringende auto onnodig op en zou zelf ik ook in een minder veilig situatie terecht komen.

Je raadt het al: ik besloot om mijn weg te vervolgen, zodat ik geen verkeer zou ophouden (de auto achter me) en ik mij zelf op een veilig plek kon brengen om vervolgens op de anderen te wachten. Dit was in mijn ogen de beste oplossing en was toen als een ervaren auto- en vrachtautochauffeur. Dus aan inschatting geen gebrek. Al zeg ik het zelf.

Tevens had de instructeur mij in een van de eerste lessen gezegd: als hij ooit voor een stoplicht moet stoppen of ik hem op een andere manier kwijtraak stop dan bij de eerste volgende veilige plek. Bovenal zorg ervoor dat je in een veilig situatie verkeert.

Mijn inziens stond ik dus niet veilig kon ik hem en hij mij niet helpen en was mijn situatie onveilig. Ik vervolgde dus de weg met de intentie om bij de eerste volgende veilige plek te stoppen. Zo kon ook de auto ook doorrijden. Voordat ik kon stoppen was dat toch nog wel een eindje, want de eerste volgende zijweg was zeker 500 meter na de overweg.

Daar wachtte ik netjes op de instructeur en de andere cursist. Het duurde hooguit 5 minuten voordat zij aankwamen. De instructeur was duidelijk niet blij met de situatie. Hij deed zijn helm af en begon direct te luidruchtig te schreeuwen en zei dat hij me geen les meer zou geven, omdat ik nooit alleen weg had mogen rijden.

Omdat ik zelf een a-type persoon ben en ik al niet goed communiceerde met die goede man heb ik hem duidelijk gemaakt dat ik niet gediend ben van zijn scheldpartij en ik ervoor zorg dat ik veilig stond.  Uiteraard heb ik dit ook luidruchtig gedaan en hem gezegd dat hij maar beter zijn mond kon houden en weg van mij moest gaan.

Vervolgens heb ik hem gezegd dat ik wel alleen terug reed naar de rijschool. Daar was hij duidelijk niet blij mee, maar ik deed het toch. Na het uit de hand gelopen gesprek reed ik direct weg. Ik wilde namelijk niet dat dit zou uitmonden tot een handgemeen. Intussen zouden we beiden afkoelen was ik van mening. Hij had natuurlijk ook nog de verantwoordelijkheid over de andere cursist en kon mij niet nog even snel volgen.

Even voor de duidelijkheid; ik zou echter niemand aanraden om dit te doen. Het is gevaarlijk en onverantwoord, maar ja de rijinstructeur was in dit geval ook onverantwoord bezig en kon de situatie gewoonweg niet aan.

Uiteindelijk hebben we bij de rijschool nog heftig gediscussieerd. Je kent het wel allerhande verwijten naar elkaar gooien.

Het resterende bedrag van het pakket wilde ik per direct terug hebben, omdat ik ook per direct naar een andere rijschool wilde gaan.

Mijn inziens was er na dit voorval ook geen mogelijkheid meer om daar te blijven. Hij had immers aangegeven geen les meer te willen geven. Dit is in mijn ogen voor een rijinstructeur het laatste wat je doet en gooi je tevens de deur dicht. Dat doe je alleen als er echt mensen in gevaar worden gebracht en dat was niet het geval. Ook kan het zijn dat iemand telkens roekeloos is of  problemen veroorzaakt. Dat was bij mij niet het geval.

Er zijn tijdens het voorval geen gevaarlijke situaties ontstaan en sta ik tot op vandaag nog steeds achter mijn beslissing.

Ook heeft de rijschool naderhand geen contact met mij opgenomen om mijn kant van het verhaal aan te belichten. En dit terwijl ik alle andere rijbewijzen zonder moeite of problemen via hun heb gehaald. Ook ken ik de rijschooleigenaar redelijk goed. Hij kent mijn naam en ik ken zijn naam. Tot op vandaag de dag vind ik dit nog steeds een onprofessioneel en vreemd.

Dit getuigde mij dat de rijschool per definitie de instructeur de hand boven het hoofd hield. Als bedrijf zal je toch ook onderzoek moeten doen naar dit soort situaties. Je heb toch te maken een cursist c.q. klant. Ook wil je zeker weten of de instructeur goed heeft gehandeld. Ook al werkt die al langer voor je. Het helpt je ook te begrijpen wat er precies is gebeurd en hoe je dit kan voorkomen in de toekomst. Ook moet je je realiseren dat je een lokale zaak hebt en negatieve uitingen zijn niet bevorderend voor je reputatie. Dit kan klanten kosten. Het is namelijk ook erg onbeleefd om een vaste klant zomaar te laten gaan. Tot op de dag van vandaag vraag ik me nog steeds af hoe zij daarover dachten, maar goed dat is nu verleden tijd.

Ik heb weliswaar mijn verhaal bij bekenden en vrienden gedaan, maar erbij gezegd dat het een incident was en ik heb niemand afgeraden om bij hun te gaan lessen. Wel heb ik vaker aangegeven hoe tevreden is was met de andere rijschool. Dat was ook eigenlijk mijn eerste keuze. Ik ben dus niet op mijn gevoel afgegaan. Dat had ik dus wel moeten doen. Ook ga ik de rijschool niet hier noemen, want ik ben wat dat betreft niet rancuneus en wil geen onnodige schade aanrichten.

Mijn inziens was had ik al geen klik met de instructeur en was hij die dag geïrriteerd doordat de motor telkens uitviel van de andere cursist. Ook bleek later dat hij gestrest was, omdat hij ook nog een examen moest voorbereiden.

Uiteindelijk oordeelde hij dat mijn actie niet goed was en heeft uiteindelijk besloten daarover tegen mij uit te vallen en de deur van de rijschool voor mij dicht te gooien, want tegen iemand zeggen dat je hem geen les meer geeft is het laatste wat je kan zeggen.

Dit kan ook nog mee hebben gespeeld: misschien was hij in het begin van de les ook lichtelijk geïrriteerd geraakt dat ik hem erop aan sprak dat zij zich niet aan de afspraken hielden. Ze hadden me namelijk ingedeeld met een andere cursist die duidelijk nog niet zover was als mij. Hij was namelijk een beginneling en aangekomen op het terrein waar we de bijzondere verrichtingen deden oefenen kwam al snel naar voren dat hij een beginnersniveau had. Nagenoeg alle aandacht ging naar deze jonge waar telkens de motor van afsloeg en ook constant de aandacht opeiste.

Dit irriteerde mij. Niet alleen de mede cursist meende dat hij alleen het recht had op allerhande vragen en ondersteuning, maar ook ging de instructeur alle tijd in hem steken en zag mij niet meer eens staan. Niet alleen had ik van te voren als voorwaarde voor het afnemen van het pakket aangegeven dat ik niet in dit soort situaties terecht wil komen, omdat ik wist de kwaliteit daarvan omlaag ging. Maar ook was ik er niet van gediend dat hij me eigenlijk bijna niets liet doen qua bijzondere verrichtingen en deze les al dan voor een groot deel weggegooid geld was. Ik sprak hem daar dus op aan, waarop hij zei “JA jij kunt het allemaal al redelijk goed en ik moet die jongen een beetje op de rit krijgen”. Waarop ik zei ik daar niet van gediend was en ik voor dit soort bullshit niet betaalde. Hij reageerde wat geïrriteerd, maar ging gewoon verder met de andere cursist.

Dit is ook een tevens een tip. Als je ervoor kiest om met twee cursisten te lessen zeg dan dat je met iemand willen lessen die op gelijk niveau is en dat tijdens elke les. In het begin is dat geen probleem maar later wel.

Dit kan wel lastig zijn qua planning, maar geloof me als jij verder bent dan kan dit ten koste gaan van jou rijlestijd en kwaliteit. Het kan niet zo zijn dat jij gaat betalen voor een slechte rijles. De rijlessen moeten allemaal van dezelfde kwaliteit zijn. Maak hier duidelijke afspraken over. Het is het probleem van de rijschool en niet van jou. Als je op een gegeven moment merkt dat iemand echt nog niet zover is als jou. Spreek de instructeur er direct op aan. Of bel de rijschool en zeg dat je daar niet voor wil betalen.

Ook die motor die telkens uitviel van die andere cursist koste enorm veel tijd. Het was wel een bijzonder onhandig jonge, waardoor de situatie wel echt erg was, maar geloof me dit komt vaker voor. Ook dit heeft de instructeur zwaar geïrriteerd.

Al bij al heb ik mijn rijbewijs zonder problemen en met veel plezier behaald bij een andere motorrijschool en ben ook de eerste keer geslaagd.

Welke is nu de beste motorrijschool van Zwolle?

In mijn test heb ik Zwolle als voorbeeld genomen. Alhoewel ik een zwak heb voor motorrijscholen, waarbij de eigenaren of instructeurs er als echte motorrijders uitzien, zoals rijschoolmotordrome en motorprofessional is Auto- en Motorrijschool Oosterlaar het beste uitgekomen.

Oosterlaar heeft een scherpe prijs, maar dit scheelt letterlijk maar een paar centen. Sowieso ben ik tot de conclusie gekomen dat alle prijzen erg dicht bijeen liggen. Dus dat is geen factor meer die meespeelt.

Wel zou je nog even moeten kijken naar de andere kosten, zoals de examenkosten etc. Dat heb ik niet meegenomen in de test.

De website van oosterlaar ziet er niet zo goed uit als de meeste andere rijscholen in mijn test. De informatie is verder wel duidelijk. Oh ja en, hun website is ook niet beveiligd met SSL. Je weet wel dat slotje. Dit weerhoudt je niet van het behalen van het rijbewijs, maar het is wel een teken dat ze marketing technisch niet echt meegaan met de tijd. Ze moeten het waarschijnlijk van mond-tot-mond reclame hebben en de uitstekende scores. Eigenlijk heb je ook niet meer nodig, want de klanten stromen vanzelf binnen.

Rijscholen die wel een top website hebben met alles erop en eraan zullen beter scoren op het gebied van koude acquisitie.

Zo kun je zien dat mooie websites en foto’s en aanwezigheid op social media etc. niet altijd het juiste beeld geven. We zouden kunnen zeggen dat we hier een pareltje hebben gevonden.

De andere rijscholen uit mijn lijstje doen het overigens ook goed.

Hieronder nog een foto van motordrome.

Kijk eens hoe deze mannen uitstralen dat ze trotse professionele motorinstructeurs zijn. Prachtig! Alhoewel zij een tikkeltje minder scoren ben ik ervan overtuigd dat wel zeker weten hoe ze je motor moeten leren rijden!

motordrome

Tot slot moet ik zeggen dat de rijopleidingen voor de motor in Nederland bij een van de beste hoort ter wereld. Laat ik het zo zeggen; je krijgt het niet bij een pakje motor. Je moet echt wel redelijk goed tot goed motor kunnen rijden.

Wil je toch meer dan kun nog altijd extra opleidingen of cursussen volgen, zoals bergtraining, motorslipcursus etc. Maar ook cursussen die minder te maken hebben met het rijden, zoals motorvoertuigen techniek.

Je kunt dus heel ver gaan met het motorrijden. De belangrijkste lessen die je kunt leren is door gewoon veel te rijden. Ook het bochtenwerk is vaak lastig onder de knie te krijgen. De meeste motorrijders zijn hier helemaal niet goed in. Laat maar eens een harley rijder die nooit een andere motor heeft gereden door de eifel snelle bochtjes nemen. Dan zul je zien dat hij of zij er veel moeite mee heeft en dan komt door geen ervaring en een minder wendbare motorfiets. Het is overigens wel mogelijk met een dergelijke motor, maar het nodigt niet uit.

Als je een motor zoekt, omdat je het rijbewijs hebt gehaald dan kun je eens het artikel welke motorfiets wil ik lezen.

Zelf had ik in het begin ook veel moeite met onderhoud en schoonmaken e.d. van de motor. Daar ga ik meer over schrijven. Wel heb ik al een artikel geschreven over hoe je kunt herkennen dat je een motorband moet vervangen. Als je dit niet weet dan loop je mogelijk onnodig risico. Ook als je een tweedehands moto hebt gekocht weet je niet hoe er met de band is omgegaan.

Verder heb ik een pagina waarop je alles kunt vinden omtrent de motorband. Hier kun je bijvoorbeeld lezen wat de tekens op de zijkant van een band betekenen.

Als je vragen hebt mail me dan!

En anders veel rijplezier en succes met het behalen van je motorrijbewijs.